خانه / بزرگان فازی ایران و جهان / دکتر ناصر رضا ارقامی استاد برجسته آمار و احتمال فازی

دکتر ناصر رضا ارقامی استاد برجسته آمار و احتمال فازی

دکتر سید محمود طاهری: « ‎ نخستین مطالعات در حوزۀ آمار و احتمال فازی در ایران به حدود ربع قرن قبل (ابتدای دهۀ هفتاد هجری شمسی) باز می‌ گردد. استاد مرحوم دکتر ناصر رضا ارقامی نقش ویژه‌ ای در آغاز و تداوم این مطالعات داشتند. همچنین استاد ارقامی در زمینه‌ های آموزشی و ترویجی آمار و احتمال فازی بسیار کوشا بودند و فعالیت‌ های علمی و اجرایی در انجمن سیستم‌ های فازی ایران (مانند تاسیس انجمن و راه‌ اندازی مجلۀ علمی – پژوهشی انجمن) نیز از نقاط درخشان علمی ایشان است »

 بیوگرافی استاد ناصر رضا ارقامی

  • رشته و گرایش: رياضي كاربردي
  • محل تولد: نیشابور
  • تاریخ تولد: 1328
  • دانشکده: علوم ریاضی
  • مرتبه علمی: استاد

خلاصه : دکتر ناصر رضا ارقامی در سال 1328 در شهر نیشابور متولد شدند . ایشان فرزند چهارم خانواده ای 5 فرزندی بودند . دوران ابتدایی و متوسطه را در شهرستان نیشابور سپری کردند و اوقات فراغت خود را به شنا و ماهیگیری و مطالعه و ساخت دستگاه های کوچک مکانیکی مثل آرمیپر می پرداختند . بسیار به فیزیک و الکترونیک علاقمند بودند و حل معماهای ریاضی نیز برای ایشان لذت بخش بوده است . ایشان پس از پذیرش در بانک مرکزی از طرف آنجا جهت ادامه تحصیل در اقتصاد به انگلستان اعزام شدند و لیسانس خود را دریافت کرده و به دلیل علاقه مندیشان به ریاضیات و فیزیک تغییر رشته داده و فوق لیسانس را در رشته آمار دریافت کردند و پس از بازگشت به ایران از آنجا که به تدریس علاقه بیشتری داشتند ، بورس خود را خریداری کرده و از بانک مرکزی خارج شده و به استخدام دانشگاه فردوسی درآمدند. چند سال بعد جهت کسب مدرک دکترا به آمریکا مامور شدند.

تحصیلات رسمی و حرفه ای : دکتر ارقامی دوره ابتدایی و متوسطه را در زادگاهشان به اتمام رساندند و بسیار به علوم فیزیک و الکترونیک علاقمند بودند و از کودکی و نوجوانی دستگاه های الکترونیکی ، مکانیکی زیادی را می ساختند . در کودکی اولین چیزی را که موفق به ساخت آن شدند آرمیچر بود و پس از آن در سال 1352 – 1353 تجربه ساخت منشی تلفنی را با استفاده از ابزار و اصول پایه ای و اولیه الکترونیک داشته اند . دستگاه های دیگری مثل کلید قطع و وصل حساس به صدا و دستگاه ضبط اتوماتیک مکالمات تلفنی و … را نیز ساخته اند .
سرانجام ایشان پس از کسب مدرک دیپلم با استفاده از بورس بانک مرکزی در سال 1346 جهت ادامه تحصیل در رشته اقتصاد به انگلستان سفر کردند و پس از اخذ مدرک لیسانس از اقتصاد و فوق لیسانس از آمار به ایران بازگشتند و با وجود اینکه از طرف بانک مرکزی بورس شده بودند و موظف به کار در آنجا بودند ، با توجه به علاقشان به تدریس در دانشگاه به دانشگاه منتقل شدند . ایشان علی رغم علاقه بسیارشان به رشته فیزیک با توجه به پذیرششان در بانک مرکزی و نیاز بانک به نیروهای تحصیل کرده در اقتصاد بود ، مجبور به تحصیل در رشته اقتصاد شدند اما در کنار تحصیلشان کتاب های مورد علاقشان را در زمینه فیزیک هم مطالعه می کردند . از آنجا که گرایش ایشان به دروس ریاضی و محاسباتی بیشتر بود و بانک مرکزی نیز انتخاب دیگری جز رشته اقتصاد و فقط رشته آمار را می پذیرفت ، جهت تحصیل در مقطع فوق لیسانس تغییر رشته دادند و وارد آمار شدند و سپس به ایران بازگشتند . چند سال بعد جهت کسب مدرک دکترا نیز به آمریکا مامور شدند و پس از دفاع از رساله خود در سال 1360 که در زمینه روش های دنباله ای و آنالیز دنباله ای بود ، به ایران بازگشتند .

مشاغل و سمت های مورد تصدی :دکتر ارقامی پس از کسب مدرک فوق لیسانس به تدریس دروس آمار پرداختند و در سال 1360 که مدرک دکترای آمار خود را دریافت کردند به استخدام در دانشگاه فردوسی در آمدند . عضو هیات تحریریه مجله سیستم های فازی ایران بودند . دبیر دومین کنفرانس بین المللی آمار که در دانشگاه فردوسی برگزار شد بودند . زمانی که گروه ریاضی و آمار بخش هایی از دانشکده علوم بودند ، 2 سال معاونت دانشکده علوم را بر عهده داشتند . از سال 1377 پس از استقرار دانشکده علوم ریاضی ریاست این دانشکده را بر عهده داشتند . از سال 1362 تا 1372 عضو شورای عالی برنامه ریزی برای علوم پایه بودند .
حدود 10 سال عضو هیات اجرایی انجمن آمار بودند واز سال 1357 تا 1359 ریاست این انجمن را بر عهده داشتند . نمایندگی ایران را در انجمن آماردانان مسلمان را که یک انجمن بین المللی است و مرکز آن در پاکستان است عهده دار بودند . از سال 1370 با شورای تحقیقات سازمان آموزش و پرورش خراسان همکاری داشته اند .
اساتید و مربیان : معلم کلاس ششم ابتدایی آقای عشرت آبادی بودند که دکتر ارقامی از ایشان یاد می کنند : « ایشان بسیار آموزگار مبتکر و فعالی بودند و یکی از سال های تحصیل که خاطراتش همواره برای من ماندگار است همین کلاس ششم ابتدایی می باشد . ما در آنجا برای اولین بار در زندگیمان احساس کردیم که شخصیتی داریم که کسی به آن توجه می کند . به این علت که آقای عشرت آبادی جلسه ادبی هفتگی را برای بچه های کلاس ششم تشکیل داده بودند که هر هفته 5 شنبه ها بعد از ظهر جمع می شدیم و هر کدام مطلبی ، شعری را از جایی تهیه می کردیم و برای سایر آموزگاران و آموزگار خودمان و همکلاسی های خودمان و کلاس پنجمی ها می خواندیم و از همان موقع ما احساس کردیم که مطالعه چیز خوبی است و کارهای گروهی که انجام می شوند ارزشمند هستند . سال ها بعد در سال 1373 ایشان طبق روال قبل که به من سر می زدند نزد من آمدند و گفتند ارقامی تصمیم دارم تمام بچه های کلاس ششم آن زمان را دور هم جمع کنم ، گفتم کار جالبی است اما بسیار مشکل است چون از محل فعلی دانش آموزان بی خبریم . پس از یک هفته بالیست کامل اسامی دانش آموزان و آدرس آنها برگشتند و طی دعوت نامه ای از همه دعوت کردیم که جلسه ای را دور هم باشیم . افراد در سرتاسر کشور پخش شده بودند . عده ای هم خارج از کشور بودند ولی بر خلاف تصور ما اکثر افراد آمدند و بسیار لذت بخش بود و پس از آن هر 1 ماه جلسه ای را دور هم جمع می شویم .»
جوایز : به عنوان استاد نمونه کشور انتخاب شدند و جایزه ای را از ریاست جمهوری زمان دریافت کردند .

توصیه دکتر ارقامی به دانشجویان بخصوص دانشجویان آمار :
اگر زحمت می کشند و سعی می کنند درسهای کارشناسی آمار را فرا گیرند تا در دانشکده هستند سعی کنند در این دو موضوع که خدمتشان عرض می کنم خیلی وقت بگذارند و از منابع موجود در دانشکده استفاده کنند . یکی از مواردی که منابعش در دانشکده نیز وجود دارد و خرجی هم ندارد بکار بردن کامپیوتر است . همان طور که می دانید دنیا به سمتی پیش می رود که در آینده ای نزدیک همه چیز مرتبط با کامپیوتر خواهد بود و نه فقط علم آمار یا ریاضی ، فرا گرفتن و مسلط شدن به مسائل روز و کاربرد کامپیوتر در انواع و اقسام زمینه ها چیزی است که من به دانشجویان توصیه می کنم تا زمانی که در دانشکده حضور دارند از این فرصت استفاده کنند و حتما معلومات خودشان را تا جایی که ممکن است افزایش دهند .
توصیه دیگر من این است که خیلی متکی به مطالب نظری در آمار نباشند ، چه بسا که آمار باید به کار رود تا مفید باشد . متاسفانه در دانشکده های ما همکاران ما بیشتر به جنبه های نظری این علم می پردازند و به دانشجویان می آموزانند اما اکثرا دانشجویان را از نظر کاری و عملی با علم آمار در مسائل مختلف به اندازه کافی آشنا نمی کنیم . دانشجویان باید خودشان به دنبال منابع و اساتید باشند تا معلومات کاربردی خودشان را افزایش دهند و تا جایی که امکان دارد مهارت های کاربردی آمار را نیز در دانشکده فرا بگیرند

Image result for ارقامی سید محمود طاهری

دکتر ناصر رضا ارقامی، استاد دانشگاه فردوسی مشهد و آمارشناس برجستۀ کشور، در چهارم مرداد به دیار پسین کوچ نمودند. این فیلم، ادای دِین ناچیزی است از طرف یک شاگرد کوچک ایشان.

 

هشتمين سمينار آمار و احتمال فازي دردانشگاه فردوسی مشهد از تاريخ 19 تا 20 ارديبهشت ماه سال ۹۷ توسط گروه آمار دانشگاه و به افتخار دکتر ناصر رضا ارقامی برگزار شد.

درباره‌ی دکتر حمیدرضا قنبری

دکتر حمیدرضا قنبری
دکتر حمیدرضا قنبری؛ استاد دانشگاه،روانشناس و روانسنجی فازی،درمانگر بالینی فازی اختلالات روانشناختی، کارشناس ریاضیات می باشد که با شوق تبیین کاربردهای منطق فازی در روانشناسی، ایده «روانشناسی فازی» را به عنوان چشم انداز فعالیت های علمی و پژوهشی بنا نموده و در جهت تحقق این مهم تلاشی یک دهه را آغاز کرده است . وی با تولید محتوای علمی فازی در مجلات معتبر پژوهشی ، برگزاری سخنرانی و کارگاه های علمی در دانشگاه های سراسر کشور ، داوری مقالات در مجلات علمی پژوهشی و کنفرانس های بین المللی، هدایت پایان نامه های دانشجویی ، تالیف و ترجمه کتب مختلف فازی و … در نظر دارد این ابزار پرکاربرد را به همه اساتید و دانش پژوهان علاقمند به مباحث پیشرفته در روانشناسی معرفی نماید، امید است در این راستای گامی هرچند کوچک را در عرصه علمی بردارد. روانشناسی فازی، دانشی نوپا و پیشرفته برای تبیین و الگوسازی مدرن در تحقیقات روانشناختی بوده و به تبیین موضوعات روانشناسی کلاسيك در محيط فازي اشاره دارد. در این دانش از شيوه‌هاي محاسبات نرم و سيستماتيك مبتنی بر منطق فازی در تحليل پدیده های روانشناختی استفاده می گردد. در این روش نوین،با ارائه مدل‌هاي ترکیبی كمی وکیفی سازی به محققین و پژوهش گران در تصميم‌گيري‌ها دقیق درمانی کمک می کند تا در شرایط نادقیق و پیچیده یک روان درمانگر بتواند با کمینه سازی خطاها، تشخیص های بالینی دقیق تر و ارزیابی روانی بهینه ای از درمانجویان ارائه دهد. بطور کلی «روانشناسی فازی» با استفاده ابزار توانمند منطق فازی در روانشناسی، به حل مسائل پیچیده و مبهم در شرایط عدم قطعیت پدیده های روانشناختی پرداخته و با ارائه ﭼﺎرﭼﻮﺑﯽ ﻣﻔﻬﻮﻣﯽ به ﺑﺮرﺳﯽ ﻧﻈﺎمﻣﻨﺪ اﺑﻬﺎم و مدل سازی ﻋﺪم ﻗﻄﻌﯿﺖ ﭼﻪ از ﻧﻈﺮ ﮐﻤﯽ و ﭼﻪ ﮐﯿﻔﯽ می پردازد.

حتما ببینید

پروفسور ولي ­اله طحـانی بنیانگذار سیستم‌های فازی در ایران

​ شـادروان پروفسور ولي­ اله طحـانی در سال 1322 در شهرستان شهرضا در يک خانواده …

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *